Čarovný Island

Očarujúci.  Rozmanitý.  Pestrofarebný.  Drsný.  Pustý.  Prekvapivý.  Samotársky.  Nadpozemský.

Krajina, ktorá bola na mojom zozname cca 2 roky. Myslela som si, tak ako pri Austrálii (článok pozri nižšie), že sa tam pravdepodobne tak skoro nedostanem. Ale tohto roku som si povedala, že namiesto „chcela by som tam ísť“ už budem vravieť „idem!“ a tie krásne scenérie, na ktoré som doteraz pozerala len na fotkách, chcem vidieť na vlastné oči. A keby sa podarila aj polárna žiara, to by bolo niečo! Či sa to podarilo, čítaj ďalej…

Dala som vďaka Instagramu a FB (aspoň na niečo sú tie sociálne siete dobré…) dokopy spolu so mnou 5 ľudí –dve blogerky LucididitThe Stylemon a dvoch fotografov Ján Saloň a Lenka Kormaníková – klikni na mená, ak chceš o nich vedieť viac a hybaj ho na Island! Kvôli polárnej žiare som tam chcela ísť v tomto zimnom období, keďže ju vidieť v čase od októbra do apríla.

No a ako naplánovať cestu na Island, aby vás to nestálo majland (kompletný rozpočet nájdeš na konci článku) a videli ste všetku tú krásu? Kde nájsť letenky, ubytko, auto, čo vidieť? Presne toto som sa pýtala aj ja…

Začala som teda pátrať a pridala sa do FB skupiny Cestujeme na Island šikovne a lacno, kde som objavila zdarma e-book od pobalsaideme.sk  – krásne rozpísané tipy, plán cesty, a týmto sme sa čiastočne aj riadili. Z časového hľadiska sme zvolili len južnú časť ostrova, kde máte prakticky všetko. Nechceli sme sa náhliť okolo celého ostrova a prakticky nič poriadne nevidieť a nepofotiť.

Tu je teda návod, ako si cestu na Island naplánovať (6 dní) a užiť k spokojnosti:

1. V prvom rade budete potrebovať lacné letenky. Fakt lacné, lebo celý rozpočet stojí práve aj na letenkách. Kupovať ich za 300 – 400 € nemá určite zmysel. My sme ich kupovali cca 4 týždne pred cestou a dá sa povedať, že za lacný peniaz – pozri stránku www.azair.eu.  Ja som mala nakombinovanú letenku Katowice – Keflavík (cena 72 €) a naspäť Keflavík – Budapešť(cena 69 €). Keflavík preto, lebo tam je hlavné letisko. Brala som okrem 10 kg batožiny aj 20 kg kvôli zásobám jedla (a pitia na zahriatie, keďže alko na ostrove stojí dosť), preto ma letenka stála o kufor navyše. Letela som spoločnosťou Wizzair.

2. Letenky by boli, ale treba sa nám na ostrove nejako pohybovať. Na to je najideálnejšie auto, keďže busom by vás to teda vyšlo draho. My sme nechceli platiť žiadne 3000 € zálohy za auto a našli sme si požičovňu www.citycarrental.is a auto bookli rovno cez stránku (za 270 €). Ako vodič musíte mať najmenej 20 rokov a aspoň 1 rok vodičák. My sme zvolili Daciu Logan. Chlapík si nás pekne s tabuľkou s menom počkal na letisku v Keflavíku, odviezol do kancelárie, spísali sme zmluvu, kde bol potrebný vodičák embosovaná karta (je dobré si ju vybaviť, aby ste na Islande s klasickou nemali problém, odporúčam však inú banku ako Slovenská sporiteľňa, keďže tá si za platenie v cudzej mene sťahuje poplatky). Ukázal nám, kde na aute boli nejaké chyby, pozreli sme auto a bolo naše. Čo sa týka tankovania (my sme mali diesel), v priemere nafta vychádza 1,70 €/liter a na benzínkach zaplatíte kartou. Odporúčam stiahnuť si aj nejakú navigačku, my sme využili Sygic.

3. Letenky máme, auto máme a ide sa na plán cesty a ubytko (spanie v aute neprichádzalo do úvahy, keďže sme boli piati a kvôli zime ani stanovanie). Najprv sme si teda rozvrhli cestu (pozri mapu) a podľa trasy zabookovali ubytko v jednotlivých lokalitách cez www.booking.com, kde vám ponúkam zľavu 10 % z ubytovania – použite tento odkaz:

Túto zľavu môžete samozrejme uplatniť pri akomkoľvek ubytovaní v rámci bookingu. Rátajte s tým, že aj keď vás v priemere jedna noc na Islande vyjde na cca 30 € na osobu, nečakajte nejaký extra luxus. A čím väčšia „diera“ a viac zašité miesto, tým je ubytko prakticky drahšie.

Mapa našej trasy:

Zdroj: https://www.google.sk/maps

Naše ubytovania (niektoré môžete zaplatiť priamo cez net, niektoré sa dajú kartou rovno majiteľovi na mieste):

4. Strava. Záleží na tom, kto čo zje a koľko, prípadne, či vydrží aj nejesť… 😀 Z mnohých stránok sme čítali, že jedlo na Islande je drahé, preto sme sa zariadili tak, že sme si zo Slovenska zobrali aspoň základné potraviny – nejaké insta polievky a jedlá, čaje a paštéty. Reku, veď týždeň vydržíme a občas si aj niečo kúpime. Môžem vás upokojiť, že až tak strašné to nebolo. Áno, jedlo je drahé hlavne v reštauráciách, ale na benzínkach sa v pohode dá najesť nejakými hranolkami, burgermi, tortillami, sendvičmi či hot dogmi a nakúpite si aj celkom za normálne peniaze v obchodnej sieti Bónus.

Prehľad cien v € pri kurze 1 € = 124 ISK (islandská koruna):

• chlieb – 1,30 € (toustový – 2,42 €)
  • tortilla + cola – 10 €
  • burger + hranolky – 12,30 €
  • hot dog – 2,80 €
  • čokoláda – 4,20 €
  • polievka v reštaurácii – 12 €
  • 1 magnetka – 6,40 €
  • WC na plážach (platí sa aj kartou) – 1,60 €

5. Apropo peniaze. Majte na pamäti, že Island nepatrí do EU, nemajú eurá a teda, buď budete platiť všetko kartou, alebo si zmeníte na letisku v Keflavíku peniaze na islandské koruny (ISK). Na letisku môžete platiť aj priamo eurami, ale vydajú vám zvyšok v ich mene.

6. No a čo mňa dosť na Islande prekvapilo, je ich jazyk. Okrem toho, že je to pre mňa riadna hatlanina a nekonečne dlhé slová a občas divné písmená, Islanďania evidentne kašlú na nápisy a preklady v angličtine. Dohovoriť sa dohovoríte všade v pohode, ale v obchodoch, reštauráciách, potravinách, na cestách písanú angličtinu nenájdete.

7. A ešte niečo málo z histórie a zaujímavosti

Island je relatívne mladý ostrov ležiaci na tektonickom zlome medzi severoamerickou a euroázijskou platňou. To je dôvod, prečo patrí Island k vulkanicky najaktívnejším ostrovom a prečo tu nájdete takmer 7000 termálnych prameňov, ktoré miestni využívajú hlavne na vykurovanie budov. Slovo gejzír v našom jazyku pochádza z pomenovania islandského prameňa Geysir.

Pôvodní obyvatelia sú keltského, vikingského pôvodu (Íri, Škóti, Nóri). Preto je tu veľa chlapov ryšavých a bledých, ako som si všimla… No baby, poviem vám, nie sú to moje typy… 😀

Máte radi kone? No tak na Islande ich nájdete až až. Sú to špeciálne vyšľachtené druhy a Islanďania chcú zachovať ich čistotu, preto je zakázaný import iných koní na ostrov. Okrem toho, že ich využívajú ako spoločníkov na odľahlých farmách, na jazdenie a súťaže, tak kdesi som sa dočítala, že aj na mäso (vyvážajú do Japonska). No a cestou po ostrove sme ich teda videli stovky a na jednej farme, kde sme boli ubytovaní, sme si ich aj pofotili a pohladkali (večer nám dokonca jeden zazeral do kuchyne cez okno 😀 ).

Takže ,všetko máme naplánované, môže sa letieť a spoznávať!

1.deň:

Cesta Katowice – Nórsko (tankovanie kvôli lacnejšiemu palivu) –Keflavík. Hodinu nás držali v lietadle vďaka silnému vetru, no milé privítanie… 😀 Vybavili sme auto v spomínanej požičovni (chlapík nás poctivo čakal na letisku) a smer ubytko.

2.deň:

Na pláne sme mali Národný park Þingvellir v oblasti Bláskógarbyggð, ktorý je zapísaný na zoznam svetového dedičstva UNESCO. Cestou tam sme videli krásnu prírodu, zasnežené hory s tyrkysovou vodou, rozhodli sme sa preto zastaviť a obzrieť si to. Keď sme vystúpili z auta, takmer nás ale odfúklo! 😀 Rátajte s tým, že na Islande vás každých 50 km môže prekvapiť počasie, niekde je krásne slnečno a o pár kilometrov ďalej vás ide odfúknuť fujavica.

Park sme sčasti prešli, pofotili a ďalšia zastávka bol gejzír Strokkur, ktorý je známy tým, že každých cca 10 minút chrlí vodu do výšky asi 20 metrov. Tu ma prekvapil počet turistov – bolo ich tu fakt veľa a každý odušu cvakal.

Po gejzíre sme to mali namierené k prírodnému hotspotu Hrunalaug, kde sme sa plánovali (hurá!) okúpať. Miesto bolo celkom pekné, ale tá kosa, ktorá vonku bola (bolo síce 6 stupňov, ale fúkal dosť chladný vietor, vždy lepšie ako Slovensku, kde bolo mínus 20 😀 ) nám nedodala odvahu vyzliecť sa. Nejakí cudzí odvážlivci sa našli, a tak som si ich aspoň odfotila… Povedali sme si, veď ešte nájdeme iný hotspot a okúpeme sa inde (to sme ale netušili, že… no veď sa dozviete nižšie… 😉 ).

Stihli sme sa zastaviť pri kráteri Kerið, ktorý hýril všakovakými farbami a miestami ste si pripadali, akoby ste chodili po Marse. Naozaj krásne a fotogenické miesto!

Poslednou zastávkou tohto dňa bol vodopád Seljalandsfoss. Tu takisto prúdi dosť turistov a odfotiť vodopád bez ľudí je trošku náročné. Je známy tým, že môžete sa dostať aj poza neho – pripravte si buď pršiplášť, alebo rátajte s tým, že budete mokrí ako myši.

Už nás len čakalo ubytko na farme so spomínanými koňmi a mohol začať ďalší deň.

3.deň:

Najprv sme sa zastavili pri ďalšom vodopáde Skógafoss, kde môžete urobiť fotky nielen zdola, ale po vyšľapaní x schodov aj zhora.

Potom sme si naplánovali prvú čiernu pláž Black Sand Beach. Na Islande vďaka sopkám a láve máte všetky pláže s čiernym pieskom (ak nepočítam Reykjavík, kde je minipláž so žltým pieskom). Bola to prvá čierna pláž, ktorú som v živote videla a hneď vo mne zanechala silný dojem. Na takých úžasných miestach sa nezmôžete prakticky na nič. Len kukať, čučať, pozerať, obdivovať, relaxovať.

V tento deň sme mali v pláne vidieť aj ďalšiu čiernu pláž Diamond Beach, na ktorú som bola fakt zvedavá, lebo podľa fotiek na internete vyzerala zaujímavo.

Cestou k tejto pláži sme šli popri machovej oblasti Skaftárhreppur, kde sa ocitnete v akejsi rozprávke a po druhýkrát na Marse… Len v zelenom… 😀 Niečo tak zvláštne, ako bolo toto, som nikde inde nevidela! Popritom sme stihli ďalší menší kaskádovitý vodopád Fossálar. Na chvíľu sme sa tiež zastavili pri kaňone Fjaðrárgljúfur, ktorý je približne 2 km dlhý a 100 m hlboký.

Ďalšia oblasť, ktorá bola úplne iná ako predchádzajúce a dosť nám vyrazila dych, bola ľadom pokrytá oblasť Fjallsárlón. Bolo to asi najľadovejšie miesto v južnej časti ostrova, ktoré sme navštívili. Mnoho fotografov tu vyťahovalo svoje statívy a tú krásu chceli naveky uchovať. Aj my sme tu nacvakali pár krásnych fotiek.

Počas západu slnka sme dorazili do nášho posledného cieľa dňa, a to ku pláži Diamond Beach. Oproti tejto pláži na druhej strane cesty máte lagúnu Jökulsárlón, ktorej sme my ale nevenovali až takú pozornosť, i keď tu chodí dosť turistov. Nás zaujímala hlavne teda čierna diamantová pláž… 🙂 A bolo sa veru na čo pozerať! Zapadajúce slnko sa odrážalo na ľadových „diamantoch“ ležiacich na čiernej zemi a vytváralo neuveriteľný obraz. Ako keby ste neboli ani na Zemi. Jediné, čo mi tu asi prekážalo, bol ten dav ľudí. Ale vlastne sa ani nečudujem. Veď toto nevidíte každý deň…

4.deň:

Štvrtý deň sme mali naplánovanú cestu späť do Reykjavíku. Hneď zrána sme sa zastavili v meste Vík (inak niekoľko miest na Islande má koncovku -vík, čo znamená zátoka) a na pláži Reynisfjara. No a tu mi zase padla sánka… 😀 V podstate ako počas takmer všetkého, čo sme na Islande videli. Krásna pláž, krásne scenérie, krásne fotogenická. Upokojujúca.

Poobede sme dorazili do Reykjavíku – hlavného mesta. Prvý dojem a názor nás všetkých? Prakticky nič moc. Reykjavík nie je mesto, kde by ste mali so zatajeným dychom čo obdivovať. Pár pekne farebných, zaujímavých domov a budov (inak aj pár fakt škaredých a špinavých miest), kostol, občas niekde pomaľované steny, kopa múzeí, a to je tak asi všetko. Ak tam niekto bol a má iný názor, budem rada, keď mi napíšete do diskusie…

Rozhodli sme sa, že ďalší deň konečne dáme to kúpanie v prírodnom hotspote, ktoré nám v prvý deň nevyšlo.

5.deň:

Po celom týždni, čo sme mali zamračené, sa konečne vyjasnilo a nám svitla nádej, že je veľká šanca vidieť večer polárnu žiaru. No, ale aby som nepredbiehala…

Ráno sme teda vyrazili do asi 100 km vzdialeného hotspotu Reykjadalur. Tento hotspot si treba vyšľapať asi 3 km od parkoviska. No ale čo čert nechcel, cestou sme sa dostali do poriadnej metelice, kde bolo vidieť tak na meter a keď sme dorazili na parkovisko, tak ako sa hovorí, do takého počasia nehodno ani psa vyhnať. Sedeli sme pár minút v aute, niektorí z nás sa odvážili vyjsť aj von, ale vzdali to a vrátili sa späť do tepla… 😀 Zhodnotili sme, že to asi nemá zmysel (a navyše sme určite nechceli ochorieť) a sklamaní, že sa opäť neokúpeme (Stylemon si dokonca kúpila špeciálne kvôli tomu nové plavky), sa vrátili naspäť tých 100 km.

Zamierili sme teda na sever od Reykjavíku k ďalšiemu vodopádu Kirkjufellsfoss a hore Kirkjufell. Táto hora je jedna z najfotografovanejších na ostrove. Rýchlo sme pocvakali fotky, pretože v tento deň už boli mínusové teploty (-4, ale stále to bolo lepšie ako na Slovensku), cestou späť si užili výhľady na Atlantický oceán a hory, nakúpili suveníry a dúfali, že večer sa nám podarí vidieť Auroru Borealis, čiže polárnu žiaru na severnej pologuli.

Appku Aurora sme mali stiahnutú a vyčítali z nej, že sa približuje k Islandu, takže aj vďaka jasnej oblohe (i keď bol práve spln Mesiaca) je veľká šanca. Najprv sme však museli nájsť vhodnú lokalitu, odkiaľ ju budeme pozorovať. Nechceli sme ísť príliš ďaleko od Reykjavíku, kde sme boli ubytovaní, a tak voľba padla na oblasť Kjósarhreppur vzdialenú cca 70 km.

Odstavili auto a čakali. A čakali… A čo myslíte? No videli sme!!! Tu sú slová zbytočné, stačí sa pozrieť na fotky od fotografa Jána Saloňa:

6.deň:

Po tomto polárnom zážitku sme sa zobudili do posledného dňa na ostrove. A veruže sa nám všetkým nechcelo veľmi z tej krásy odchádzať. Stihli sme sa zastaviť ešte v geotermálnych kúpeľoch Blue Lagoon, kde sme si ale vopred zistili, že pokiaľ by sme sa tam chceli aj okúpať, treba si miesta dopredu rezervovať a jeden lístok vás vyjde na min. 80 €. Tak sme si verejne dostupnú časť aspoň pofotili. Krásna modrá farba!

No a večer nás už čakalo lietadlo do Budapešti…

Môj celkový rozpočet:

Letenky (s 20 kg batožinou) – 196,34 €

Doprava na letiská – 67 €

Požičanie auta (na osobu) – 54 €

Tankovanie (na osobu) – 31 €

Ubytovanie po 10% zľave – 148,80 €

Zmenené peniaze – 80 € (z ktorých šlo na stravu – 43 € a magnetky – 19 €)

Spolu: 577,14 €

Počet najazdených km: cca 1900

No tak uznajte sami, za taký peniaz sa predsa tú krásu už oplatí vidieť no nie?! 😉

Kto z vás sa chystá na Island a kto už bol? Dajte mi vedieť v diskusii, prípadne sa môžete na čokoľvek opýtať a pokiaľ budem vedieť, tak odpoviem…:)