Kde bolo, tam bolo, kde sa fotky postovali a lajky sypali, bola raz jedna zázračná krajina menom Instagram. Bola to veľká, bohatá krajina, do ktorej ľudia prichádzali z rôznych kútov sveta. Niektorí sa v nej pretŕčali, hádzali jednu fotku za druhou, iní niečo predávali a ďalší len očumovali a sliedili.
A tu, kdesi mimo tohto sveta, žilo dievča menom PinKatS.
Znudená PinKatS nemala čo na práci, a tak si k narodkám darovala pár profi pinup fotiek. Jedného dňa, keď prechádzala internetom, náhle zazrela bieleho králika. Ten vytiahol z vrecka hodinky a skríkol na ňu: „Už meškáš, dávno si tam mala byť!“
„Kde?“ spýtala sa PinKatS.
„No predsa na Instagrame!“ rozbehol sa a PinKatS za ním.
Zrazu sa ocitla vo veľmi čudnom svete. Z každej strany na ňu vyskakovali fotky, selfiny, padali lajky, objavovali sa akési mriežky – heštegy a z času na čas kde-tu vyskakovali folouveri. Čudní ľudia aj nejakí roboti, na ňu kričali:
„Zaplať si!“
„Postni!“
„Budeš mať viac!“
„Chceš mať viac lajkov, folouverov?“
„Zaplať si!“
… asi takto nejako by mohla začínať „rozprávka“ o Instagrame (IG).
Ale poďme do reality. I keď táto rozprávka od reality nemá vôbec ďaleko…
Možno sa pýtate, prečo píšem takýto článok o Instagrame, keď ja sama mám svoj účet @katarina_suskova len od apríla 2017.
Nuž preto, lebo aj za ten krátky čas som zistila veľa o fungovaní IG, resp. o rôznych praktikách, ktoré sa dejú na tejto sociálnej sieti, ktorá, mimochodom, nedávno oslávila svoje ôsme narodeniny. A tiež som za ten čas zistila, že veľa ľudí ani len netuší, čo všetko sa na takom Instagrame deje a berú ju len ako jednu z ďalších sietí, kde si ľudia zverejňujú fotky (prípadne ani nevedia, na čo je dobrý IG).
Ako som to zistila?
Určitými vlastnými skúsenosťami a pozorovaním celého instagramového kolosu. Práve preto dnes môžem písať tento článok a „zasvätiť“ do toho aj ostatných, ktorí nič netušia, alebo len tušia málo. Priznám sa, že nad týmto článkom som uvažovala približne rok (po založení svojej webky www.pinkats.sk) a mal vyjsť už pred pár mesiacmi. Bohužiaľ, kvôli fotkám k danej téme, ktoré som nafotila už v máji na spôsob Alice v krajine zázrakov a na ktoré dodnes márne čakám, som tento článok nevypustila von skôr. Rozhodla som sa teda viac nečakať (aj tak sa už skoro všetky blogerky, ktoré pravidelne sledujem, na túto tému vyjadrili 😀 a na konci vám dávam odkazy na ich články) a uverejňujem aspoň tie fotky, ktoré mám z tohto fotenia k dispozícii. Fotiek nie je veľa (presne 4), malo ich byť spracovaných aspoň 10 a priamo k téme tohto článku, čiže TFP dohoda nebola zo strany fotografky splnená. Investovala som do toho čas a peniaze a výsledok nie je taký, aký som očakávala. Škoda, no aj to sa stáva a mňa už to sklamanie prešlo za ten čas…
Ako to všetko s tým Instagramom začalo?
Presne tak, ako som písala v „rozprávke“ na začiatku. V apríli roku 2017 som mala nafotené profi pinup fotografie (nájdeš ich vo fotogalérii TU od Petry Šmidovej) a keďže som ich nechcela len tak založiť do priečinku v PC, rozhodla som sa, že si konečne aj ja založím instagramový účet určený hlavne na zverejňovanie fotografií. Ani jedna z mojich najbližších kámošiek nemala dovtedy vytvorený účet na IG, preto som si celú túto sieť musela naštudovať sama. Ako zverejňovať fotky, aké hashtagy používať (to sú tie mriežky), kedy postnúť fotografiu, aby mala čo najlepší dosah na ľudí a lajky a ako získavať followerov (čiže sledovateľov). Študovala som si youtube videá, čítala články na internete.
V tej dobe som nepoznala ani jedného blogera, žiadne mená, nečítala blogy a z youtuberov mi niečo hovoril tak akurát Gogo, ktorého som poznala z telky. Neuvažovalasom dokonca ešte ani nad tým, že by som si ja sama nejaký blog či web založila (môj web/blog má oficiálne narodeniny 2.11. 2017, kedy bol spustený).
Postupne som teda začala zverejňovať svoje fotografie s anglickými popismi a hashtagmi (tie boli aj slovenské aj anglické) na IG. Pri pinupových fotkách, kde som používala výhradne anglické hashtagy, sa mi zrazu začali ozývať rôzne americké aj ruské stránky, kde som si za určitý poplatok (ceny sa pohybovali rôzne od 2 po 25 dolárov) mohla zverejniť svoju fotografiu na ich stránkach ako promo. To znamená, že by mi ju zverejnili na svojich stránkach aj s mojím menom a mne by potencionálne pribudli nejakí followeri na môj účet, ktorým by sa moja fotka a profil páčili.
Uvažovala som, či to skúsiť, či nie, ale nakoniec som sa rozhodla brať to ako zahraničnú reklamu pre mňa. V tej dobe som ešte nemala svoj web, ani som nad založením neuvažovala. Nesústredila som sa ani na slovenských či českých sledovateľov, keďže mi bolo jasné, že takýmto štýlom zaujmem skôr zahraničné účty a sledovateľov. Investovala som teda svoje prvé nemalé peniaze – 25 dolárov (!) a nechala si zverejniť fotografiu na zahraničnom účte. Myslela som si, že je to normálne, bežné, keďže tie stránky mali niekoľko stotisíc sledovateľov a kopu fotiek vo svojich profiloch. Pár lajkov aj sledovateľov pribudlo, ale teda nič moc. Dodnes mi však niektorí píšu a sledujú ma (spomínala som ich v mojom článku TU).
Začali sa mi ozývať ďalšie podobné účty aj s nižšími cenami. Niekde sa tá cena pohybovala len okolo 2 dolárov za zverejnenie jednej fotky. Niekde to bolo aj na viacerých IG stránkach založených jedným adminom. Takže tu môžete pekne vidieť, ako si niekto založením takýchto účtov privyrába.
Skúsila som ešte niečo malé (cca 4 doláre) investovať cez ruské a americké stránky a zrazu som natrafila na tzv. falošných followerov (FAKE followers). Bez toho, aby som to chcela…
Čo to sú FAKE FOLLOWERS?
To som ani ja v tej dobe absolútne netušila a nevedela hneď. Zo dňa na deň vám začne pribúdať množstvo sledujúcich (hlavne napr. z brazílskych, arabských, či indických účtov), čomu som sa samozrejme zo začiatku potešila (nie, nikto mi nepovedal, že sa z toho nemám tešiť :D). Aké však bolo moje prekvapenie, keď som začala viac po tomto pátrať! Zistila som, že sú to umelo vytvorené IG účty, bez konkrétnych ľudí s pár kadejakými fotkami, prípadne žiadnymi. Nevyvíjajú žiadnu aktivitu, nelajkujú fotky, takže sú vám vlastne takí sledovatelia nanič. Zbaviť sa ich dokáže len tak, že si každého osobitne rozkliknete a ručne zablokujete, čo som aj ja časom spravila. Stále sa však nejakí fake followers ešte na mojom účte nájdu a potrvá, kým ich odhalím a zbavím sa ich…
Ale potom na čo sú?
Slúžia len na to, aby vám umelo navýšili číslo followerov. A áno, využíva to množstvo influencerov, blogerov, fotografov, ale aj bežných ľudí, teenegerov nielen na Slovensku, ale po celom svete. Je to taká umelo nafúknutá bublina, ktorej raz príde určite koniec. Možno. Snáď. Dúfajme…
Poviete si, čo z toho tí ľudia majú? No to, že čím vyššie číslo sledovateľov je, tým sa o vás zaujíma viac firiem a môžu vám ponúknuť nejakú spoluprácu. Firmy totiž stále pozerajú na čísla – počet followerov. A to láka hlavne mnohé mladé baby…
Takýchto sledovateľov nemusíte získať len prostredníctvom podobných stránok, ako som spomínala vyššie, ale aj vďaka appkám – skúste si do App store (Iphone) alebo Obchod play (ostatné mobily) zadať slovo followers. Medzi rôznymi appkami natrafíte aj na tie, ktoré vám napr. za menej ako 10 dolárov ponúkajú 100, 500 či 1000 „followerov“, lajkov atď. Hmm, reálnych ľudí asi nie…
Cez tieto systémy a appky si môžete nakúpiť prakticky čokoľvek – sledovateľov, lajky, komenty, videnia videí, áno, toto všetko je možné!
A ako som nedávno zo skúseností iných blogerov a influencerov zistila (a dosť sa to za posledné dni rozmohlo), tak existujú aj IG reklamné účty (prípadne za tým stoja možno nejakí neprajníci, hackeri (?), čo sa stalo marketérke a instagramovej poradkyni TAMI), ktoré vám sami ukážu (bez toho, aby ste chceli!), ako takýto systém získavania nereálnych sledovateľov funguje. Sami od seba, bez vášho potvrdenia, spustia na váš účet fake followerov a vy sa môžete aj roztrhať, a nezastavíte to. Nezostáva vám nič iné, ako len osobne, ručne, všetkých týchto sledovateľov bloknúť a odstrániť, ak ich nechcete. Keď vám pribudnú tisíce, musíte ručne stručne tisíce odstrániť! Áno, aj toto je realita Instagramu.
Ako taký falošný sledovateľ vyzerá?
Asi takto: väčšinou zahraničný účet, často súkromný, bez fotky, prípadne s málo fotkami.
Takéto účty môžete vidieť u rôznych mladých (a možno i starších) influenceroch, ktorí to robia len za účelom získania spoluprác s firmami. Niečo sa nájde aj u blogerov (tam to je ale dosť zbytočné a riskantné, keďže blogeri potrebujú dotiahnuť reálnych čitateľov na svoj blog), fotografov a iných. Zloženie je teda rôzne.
Ale, pozor! BOTY/BOTI útočia!
Títo fake followeri možno fičali ešte nedávno, no dnes sú už modernejšie praktiky, ako získať sledovateľov a hlavne reálnych ľudí, nie nejaké umelé účty (i keď aj to sa stále dá týmto spôsobom), a to tzv. BOTMI. AUTOBOTMI. Alebo krajšie zaobalené –PROPAGÁCIOU INSTAGRAMU, ktorej reklama legálne fičí po Instagrame aj Facebooku.
A poviem vám, toto sa hojne využíva nielen na slovenskej instagramovej scéne, ale vidím to hlavne na zahraničných účtoch.
Sú na to vyvinuté špeciálne appky a zamerané firmy, ktoré vám opäť za nejaký týždňový, mesačný, ročný poplatok nastavia roboticky váš vlastný účet tak, aby za vás lajkoval a komentoval príspevky, prípadne pridával automaticky sledovateľov. Tým vám iní sledovatelia follow vrátia a systém opäť ľudí, ktorých pridal, automaticky odfollowuje (aby ste nemali vysoké číslo tých, ktorých sledujete, lebo sa to môže systémom vyšplhať aj na 3000 sledovateľov). Častokrát vám dajú tento systém vyskúšať na tri dni zadarmo.
Aj ja osobne som sa dostala na začiatku spustenia môjho IG k jednej z takýchto firiem. Jednalo sa o českú firmu, ktorá mi sama poslala svoju ponuku na IG. Pozrela som si ich webové stránky, ceny, spýtala sa, ako to všetko funguje, týždeň rozmýšľala a nakoniec sa rozhodla, že na týždeň to vyskúšam, nech viem, čo to spraví. Zo zvedavosti. Áno, som človek, ktorý vyskúša veľa vecí a povedzme si pravdu, keď by som to nevyskúšala, tak dnes nečítate tento článok založený na reálnych faktoch, ale na nejakých domnienkach alebo informáciách z druhej ruky, či vôbec.
Zistila som, že za touto firmou stojí jeden chalan, Čech a najprv musíte zaplatiť poplatok. Ja som za 7 dní zaplatila sumu 19,90 dolárov (v súčasnej dobe je už cena vyššia). Následne vám firma pošle zmluvu, kde majú svoje podmienky, ako napr. dodržať mlčanlivosť ohľadom informácií v zmluve, zveriť firme svoje meno a heslo do IG účtu atď. Bez toho, aby ste im zverili svoje údaje do účtu, to nepôjde. Firma sa totiž musí napojiť na váš účet paralelne s vami. Po pripojení firmy na môj IG mi prišla notifikácia, že nejaký cudzí účet z Ameriky sa chce dostať do môjho IG. Áno, z Ameriky, nie z Čiech! Aspoň vidíte, ako je to všetko prepojené! Podmienkou tiež bolo, aby som nelajkovala a nepridávala followerov intenzívne ja, ale systém. Ja som mohla lajknúť denne pár fotiek, niečo málo okomentovať a ľudí ideálne nepridávať vôbec. Môžete si zadať lokality, z ktorých chcete, aby vám pribúdali sledovatelia (ja som si zadala Slovensko, Česko, Poľsko) a takisto musíte upresniť záujmy sledovateľov – či sa jedná o módu, krásu, lifestyle, cestovanie atď.
A už to šlo… Systém za mňa lajkoval, pridával followerov, komenty som si nenastavila, takže som si mohla komentovať fotky iných ľudí sama (takto automaticky nastavené komenty máte napr. typu: Nice! Awesome! Great! Super! – v podstate čokoľvek, čo si zadáte, prípadne nejaké emotikony). Výhodou bolo, že vám na IG účet pribudnú reálni sledovatelia, reálne lajky, reálne komenty od ľudí.
Nevýhodou to, že systém za vás lajkuje rôzne fotografie, aj také, ktoré s vaším zameraním vôbec nesúvisia, prípadne také, čo by ste vy sami v živote nelajkli. 😀 Takisto pridával ľudí, ktorých by ste možno na svojom účte nechceli.
Po týždni propagácia skončila, videla som, ako to funguje, ok, stačilo. Viackrát som to nevyužila.
Tento systém, ako som si všimla, využíva mnoho ľudí, ktorí sa chcú dostať do povedomia a nechcú nad IG stráviť desiatky hodín ručným, poctivým lajkovaním a komentovaním. Poznám blogerov, ktorí tento systém využili, alebo stále využívajú, ale aj tých, ktorí takéto instagramové praktiky tvrdo odmietajú. Takisto to využívajú firmy, ktoré chcú, aby bolo o ich značke, produktoch počuť, vidieť a potrebujú rýchlo nabrať sledovateľov. Bežný človek, užívateľ, len málokedy odhalí, kedy firma/bloger/influencer takýto systém využíva. Tí skúsenejší to už poznajú.
Ako teda reálne a legálne získavať followerov na svoj účet a lajky na svoje fotky a koľko to stojí?
Najlegálnejšou cestou je asi využívanie reklamy zriadenej IG a FB, zdieľanie a odporúčanie profilov, no a intenzívne lajkovanie a komentovanie fotiek (pozor, tu má IG nastavené denné limity, koľko toho môžete. Napr. za hodinu môžete follownúť max 160 ľudí, celkovo môžete sledovať max 7500 ľudí. Rozdať môžete 350 lajkov za hodinu. Ak toho dávate viac, instagramový systém môže váš účet vyhodnotiť ako spam a bloknúť vás).
Za reklamu na IG a FB sa, samozrejme, platí. Záleží od počtu dní, ako dlho chcete inzerovať danú fotku alebo profil, aj od rozpočtu, koľko chcete na daný deň investovať peňazí. Vždy vám ukáže, koľko cca ľudí „zasiahne“ vaša reklama. Či vám váš príspevok ľudia lajknú, to už je druhá vec. Preto nikdy neporovnávajte fotky len na základe lajkov. Môže sa totiž stať, že vaša fotka sa dostane napr. k 1000 ľuďom, ale lajkne vám ju sotva 200, možno ani to nie. Záleží od kvality fotky a toho, čo je na nej (sporo odeté ženy majú najväčšiu šancu :D).
Minimálne, čo musíte investovať do reklamy na IG, je, tuším, 3 doláre celkovo, inak vám reklamu zamietnu. Každá reklama ide na kontrolu do FB (ktorý vlastní aj IG – kúpil ho v roku 2012 od pôvodných majiteľov) a ten sám rozhodne, či vám ju schváli, alebo nie.
Ja osobne dávam napr. 4 doláre na 2 dni za fotku, čo teda nie je veľa, ale aj to je niečo a pomôže to aspoň spropagovať môj profil a rozhýbe účet. Samozrejme, nepoužívam túto reklamu na každú fotku. Stalo sa však, že som mesačne zaplatila za reklamu na IG aj FB (dokopy) 30 dolárov, ale aj napr. 4 doláre za mesiac. Záleží od toho, či som propagovala fotky alebo aj články na FB, ktoré som napísala, aby sa dostali k čo najviac ľuďom.Výsledky boli rôzne. Na IG som skúšala zamerať reklamu fotiek na slovenských sledovateľov, európskych, aj mimoeurópskych. Poviem vám, že Instagram je jedna veľká veda, neustále mení svoje pravidlá a čo fungovalo včera, nemusí dnes. Za posledné mesiace sa jeho algoritmus (čiže systém, ako funguje) neustále mení. A bohužiaľ, nie k prospechu blogerov, či influencerov. Uprednostňuje tie profily medzi masu ľudí (bez reklamy), ktoré majú vysoký počet lajkov na fotke, komenty, narastajúcich sledovateľov, používanie rôznych vychytávok na IG – to znamená IGTV, stories, gify, hashtagy, rôzne označenia, lokality, emoji atď.
Nechcem však momentálne investovávať veľa peňazí do reklamy, myslím, že za ten rok a pol už toho bolo dosť… 😀 (aj keď viem, že úplne sa tomu nevyhnem, ak chcem byť viac videná). Preto sa v mojich príspevkoch na Instagrame často vyjadrujem na tému zdieľania profilu alebo vám ukazujem profily iných blogerov, influencerov, či tvorcov nielen tak hocijakých, ale ktorí ma inšpirujú, alebo sa mi ich tvorba páči. Lebo toto je najjednoduchšia a najlegálnejšia cesta, ako sa dostať k hodnotným IG účtom a reálnym followerom. Viem, že veľa bežných ľudí nechápe tieto výzvy na zdieľania, dosť často to ignorujú (to sa stále na vlastnej koži presviedčam), pýtajú sa, či ide len o lajky, o reklamu, na čo to vôbec je…
Ale odpoviem. Práve na to, aby blogeri, influenceri a iní –eri aj tvorcovia získali svojich reálnych sledovateľov, reálne lajky a komenty na svoje fotky, ktoré im pomôžu „rásť“ v rámci Instagramu, nielen kvôli biznisu, spoluprácam (väčšina to má aj tak len ako hobby alebo doplnok k svojmu zamestnaniu), ale aj preto, aby vás viac inšpirovali v móde, životnom štýle, kráse, jedle atď. Veď preto ich vlastne sledujete, či nie?!
Často totiž teraz čítam u rôznych blogerov, že sú z celého fungovania IG sklamaní, prestáva ich IG baviť (spomína sa instaúnava, málo motivácie, naháňanie lajkov, followerov) a len málo sa im vracia to, čo do toho investujú (myslím teraz čas, chuť a nápady, nie peniaze, i keď aj tie sú v tomto smere potrebné). Pre nich mám len jediný odkaz – neberte to až tak príliš vážne, nebo se z toho zbláznite! 😀
Čo je pre mňa osobne Instagram?
Pre mňa je Instagram jedna veľká hra, hobby, ktorá (neviem kedy) možno raz skončí. Zatiaľ pokračuje a uvidím, čo mi do budúcna prinesie. Nestačím sa čudovať, čo všetko to prináša – aké kontakty, spolupráce, priateľstvá (a dúfam, že po tomto článku budú aj naďalej 😉 ). Ale ak si myslíte, že na tom nejako extra zarábam, tak nemáte pravdu. Stále som so všetkým, čo som do toho investovala (reklamy a fotenia), v mínuse. 😀 Ale verím, že raz sa mi to vráti…
Snažím sa brať IG s veľkou rezervou, nebrať ho až tak príliš vážne, neživí ma. Čím viac ale človek do toho vidí, tým viac to musí brať s nadhľadom a takou ľahkosťou. Samozrejme, niektorých ľudí to živí, zarábajú práve vďaka Instagramu a tých samozrejme chápem, že to berú vážnejšie. Stále si však treba zachovať triezvu hlavu.
Po týchto skúsenostiach, ktoré som opísala vyššie, môžem s pokojným svedomím vyhlásiť (pre pochybovačov), že rok a pol som okrem legálnej reklamy na IG a FB nič iné nevyužila, ak by to niekomu vŕtalo v hlave, alebo by sa pýtal… 😀
A verte tiež tomu, že tento článok sa „rodil“ niekoľko mesiacov, nie zo dňa na deň, dolaďoval sa a doplňoval niekoľkokrát. Zbierala som materiál pár mesiacov, aby som tu mohla dať aj ukážky, ako to všetko vyzerá a funguje.
Ale, aby som Instagramu len nekrivdila, cením si priateľstvá s babami blogerkami, ktoré som práve cez blogovanie a IG spoznala, môžem s nimi cestovať, spolupracovať, požúrovať, porozprávať o čomkoľvek a viem, že sú naladené na moju nôtu. Ďakujem! 😉
A tu sú ešte spomínané články od blogeriek, ktoré sa téme Instagramu tiež povenovali:
https://www.martapalesova.com/single-post/2018/10/11/100-Followerov-za-297-%E2%82%AC
https://mojaskrina.blogspot.com/2018/10/ako-je-to-s-pravdou.html
https://www.nasklee.com/2018/10/fake-followeri-ine-praktiky-dnesnych.html
http://www.styleofbecca.com/2018/02/followers.html
Keď máte ešte nejaké iné tipy na články s podobnou tematikou, sem s nimi!
Som rada, že ste sa dočítali až TU a keď máte vy nejaké svoje pozitívne či negatívne skúsenosti s IG/FB, budem rada, keď mi dáte vedieť. Takisto sa poteším každej zdieľačke článku, ak vám to stojí za to… 😉